Údržba a generálka. Viete ako by malo vyzerať turbo?
Investovanie do prevádzky auta nie je nič príjemné, najmä pre vašu peňaženku. Už od prvej kúpy alebo zabezpečenia auta “z druhej ruky” je potreba zabezpečovať prostriedky na jeho prevádzku, ako je olej, palivo, všetky filtre, nemrznúce zmesy a ďalšie. Tiež je časom potreba obmieňať nefunkčné diely, pretože nič nevydrží večne, medzi takéto diely môže patriť i turbodúchadlo.
Nezaťažujte studený motor, trpí turbo
Pri štarte nezaťažujte studený motor. Najskôr ho nechajte zahriať spoločne s olejom. Kovové materiály majú schopnosť meniť svoj objem podľa teploty. Pokiaľ budete studený motor zaťažovať, môže dôjsť k jeho vyššiemu opotrebeniu. Ako aj turba. V prvom rade po naštartovaní auta v nižších teplotách je potrebné nechať motor pár minút zohriať spoločne s olejom, ktorý by mal potom dosiahnuť požadovanú konzistenciu a správne funkcie mazania trecích častí motora.
Čistota filtrov, nepoškodené turbo
Dodržujte intervaly pre výmenu oleja a filtrov. Pre správnu funkciu nielen motora, ale i turbodúchadla, je dôležité dodržiavať pravidelnú výmenu oleja. Dlhú dobu boli uznávané intervaly doporučené výrobcom vozidla. Motor a turbodúchadlo s dlhým intervalom výmenou oleja sa ničí. Dochádza k zníženiu životnosti motora, strate tesnosti, vzniku sadzí, ktoré spôsobujú opotrebenie. Samotný olej stráca mazaciu schopnosť, filter a mazacie kanály se zanášajú, čo môže nakoniec urobiť zadrenie motora.
Nevypínajte motor okamžite po dojazde
Ak je motor príliš zohriaty, po dlhej či rýchlej jazde alebo po dlhšom stúpaní do kopca, pred jeho úplným vypnutím odporúčame nechať motor vychladnúť na voľnobehu cca 1-3 minúty (pri veľmi výkonných motoroch aj dlhšie). Veľa vodičov zvykne hneď, čo prídu do cieľa, okamžite vypnúť motor. Faktom je, že je to jeden zo zvykov, ktorým sa turbo tiež ničí. Pri svojej pracovnej činnosti však môže dosiahnuť teplotu až okolo 900° C. Vzhľadom k tomu, že je chaladenie len okolitým vzduchom a cirkulujúcim olejom, ktorý ho zároveň maže, môže pri takom počínaní vo vnútri turba dochádzať k „zapečeniu“ lopatek, čo znamená jeho zničenie. Druhým problémom je pritom strata mazacích schopností oleja.
Nepodtáčajte motor
Vyplatí se ušetriť pár eur na palive na úkor životnosti turbodúchadla? Ak na spotrebe skoro nič neušetríte, ničíte si tým turbo. Jeho správna funkcia a bezporuchovosť záleží tiež na otáčkach motora, jazda s ručičkou otáčkomera na „tisícke“ určite nie je to pravé orechové a motoru to vážne škodí. Nesnažte se hromadiť peniaze za každú cenu, jazdite v optimálnych otáčkach. Turbodúchadlo dodáva veľký tlak, ale kvôli nízkym otáčkam nedôjde k zrýchleniu. Následkom je špatný proces spaľovania paliva a väčšia miera opotrebovania komponentov motora (piesty, ojnice).
V prípade, že si neviete rady s turbom a potrebujete odborníka, ozvite sa nám. Firma Turborepas ponúka repasované a nové turbá.