Automatické prevodovky – aké typy poznáme
V prípade kúpy nových áut čoraz častejšie volíme automatické prevodovky. Niet sa čomu čudovať, sú pohodlné, čoraz úspornejšie a veľmi rýchle. Automatické prevodovky znamenajú predovšetkým vysoký komfort pri používaní auta. S týmto typom prevodoviek je úzko spätá aj vyššia bezpečnosť, pretože vodič, ktorý nemusí preraďovať, sa môže sústrediť na riadenie vozidla. Prečítajte si, ako sa vyvíjali automatické prevodovky a aké typy prevodoviek poznáme.
Automatické prevodovky a ich vývoj
Prvá automatická prevodovka vznikla v roku 1904 v dielni bratov Sturtevantov v Bostone (USA). Mala dva prevody vpred a jej fungovanie bolo založené na jednoduchom princípe odstredivej sily. O niekoľko rokov na to sa automatické prevodovky pri konštrukcii Modelu T zmenili, kedy už disponovali dvoma prevodmi vpred a spiatočkou. Riadenie však nebolo plne automatické, pretože vodič ovládal prevody pedálmi, čo bola na vtedajšie pomery najjednoduchšia zvládnuteľná konštrukcia.
Od priekopníckych čias automatických prevodoviek v tridsiatych rokoch minulého storočia sa počet ponúkaných prevodových stupňov neustále zvyšoval. Ešte v 70. rokoch sa tri prevodové stupne pre automatické prevodovky považovali za dostatočné, ale tlak na znižovanie spotreby paliva zvyšoval potrebu pridávať viac prevodových stupňov. Dnes je bežný 6-stupňový automat a výrobcovia vyvíjajú 9 a 10 stupňové prevodovky.
Druhy automatických prevodoviek
Automatické prevodovky majú niekoľko druhov. Prvým typom je automatizovaná prevodovka, u ktorej spojku ovláda počítač namiesto vodiča. Okrem toho môže vodič meniť prevodové stupne pomocou pádiel na volante alebo joysticku. Je tu len jeden problém. Funguje ešte pomalšie, ako klasická automatická prevodovka a navyše pri radení je cítiť charakteristické trhnutie. Okrem toho môžu byť náklady na opravu takýchto prevodoviek vysoké. Nájdeme ich vo výbave mnohých populárnych automobilov, ako sú Alfa Romeo 156, BMW radu 3, Fiat 500, Peugeot 208, Renault Twingo, Toyota Corolla, Volkswagen Up.
Ďalším druhom sú plynulé automatické prevodovky, tzv. bezstupňové prevodovky, u ktorých sa prevody menia posúvaním kolies k sebe a posúvaním od seba. Výhodou tohto typu prevodovky je plynulý prenos krútiaceho momentu, vďaka čomu je jazda plynulá, dynamickejšia a bez trhania. Úspešne ho využívali mnohé koncerny, napr. Nissan, Honda, Mitsubishi či Audi.
Tretím typom sú tzv. dvojspojkové automatické prevodovky, môžu byť mokré alebo suché. Jedna zo spojok ovláda nepárne prevody a spiatočku, zatiaľ čo druhá je zodpovedná za párne prevody. Táto prevodovka obsahuje dva spojkové hriadele a dva hlavné hriadele, ktorých činnosť sa premieta do rýchlej zmeny prevodového stupňa a tým aj do lepšieho výkonu auta a nižšej spotreby paliva. Nevýhodami pre tieto automatické prevodovky sú obmedzená životnosť a časté trhanie pri rozjazde.
Nezabúdajte na pravidelný servis vašej automatickej prevodovky. Spoľahnite sa na profesionálov v oblasti servisu a opráv automatických prevodoviek a obráťte sa na autoservis INPEX! Vyriešime každý problém s vašou prevodovkou. Stačí nás kontaktovať!